Създателят на PISA: Българските деца учат много материал, но не достигат компетентности

0

- Advertisement -

„Българските деца учат много материал, но не могат винаги да достигнат компетентности. Ученето трябва да е интересно и да увлича младите хора“, каза създателят на изследването PISA и директор на дирекцията за „Образование и умения“ в ОИСР Андреас Шлайхер на среща с просветния министър Галин Цоков.

Шлайхер е посещение у нас по инициатива на Цоков. Министърът е изтъкнал, че у нас е започнала широка промяна в образователната система, „която цели децата не толкова да възпроизвеждат знания, а да се учат как да ги приложат в живота“.

„Ученето трябва да е интересно и увличащо младите хора. Нашите общества се променят. Учителят днес трябва много да обяснява на родителите защо използва даден метод“, каза още той.

Правите важна реформа в образованието, насочена към развитие на компетентности, и имате подкрепата на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), заяви д-р Андреас Шлайхер, директор на дирекцията за “Образование и умения” в ОИСР по време на срещата си с проф. Галин Цоков и неговия екип в МОН.

„За нас като екип Вашата подкрепа е много важна, защото започнахме една по-широка промяна в образователната система, която цели децата не толкова да възпроизвеждат знания, а да се учат как да ги приложат в живота“, каза проф. Цоков. Министърът запозна представителя на ОИСР с историята и спецификите на българската образователна система.  „Уповаваме се на традициите и ги надграждаме съобразно най-добрите практики в глобалния образователен свят, от който сме част. За целта инвестираме в стандарт за качество, подобряване на ефективността на надграждащата квалификация, осъвременен модел за подбор на училищни директори, реформа на учебната програма и оценяването“, обясни проф. Цоков.

Това, което сте постигнали в образованието, е добра основа за промяна, насочена не само към предаване на знания в училище, а и на умения, каза д-р Шлайхер. Като положителен пример той посочи внедрените иновации в много български училища. Според д-р Шлайхер важно е добрите практики в тях да бъдат приложени и в други. „Започвате важен преход и е от голямо значение училищата да се чувстват включени, да се ангажират хората на първа линия и те да получат необходимия инструментариум,“  посочи Андреас Шлайхер.

Промяната във формата на оценяване е много важна крачка и Ви поздравяваме, че я предприемате, каза той по повод подготвяните промени във формата на националното външно оценяване в  България.

Той подчерта още, че училищата могат да бъдат успешни, когато включват и родителите, а компетентностно ориентираното образование е доказало ефективността си да се случи това.  Представителят на ОИСР посочи и добри примери на държави по света, които са успели да осъществят реформата.

След срещата си с екипа на МОН Андреас Шлайхер представи изводи от изследването PISA и обсъди важни образователни теми с представители на регионални управления на образованието, синдикални и работодателски организации и педагогически факултети. Чрез резултатите трябва да се видят типовете задачи, в които децата са добри и къде има нужда от промяна, препоръча той.

Прегледана: 13282

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече